06-11-2018

Dieta wysokobiałkowa – skuteczny sposób na utratę kilogramów?

Diety cud, detoksy, głodówki, magiczne kapsułki, treningi ponad własne możliwości… żadna z tych rzeczy i działań nie pomogą w ZDROWEJ utracie tkanki tłuszczowej. Mogą jedynie na chwilę sprawić, że na wadze będzie kilka kilogramów mniej. Z tym, że później pojawi się – w najlepszym wypadku – tych kilogramów 2 razy więcej. Jak zatem skutecznie i w zdrowy sposób spalić zbędną tkankę tłuszczową i zwyczajnie - ważyć mniej? Jednym ze sposobów jest dieta wysokobiałkowa.

Dieta wysokobiałkowa, czyli dieta, która…

Dieta wysokobiałkowa to nic innego, jak system żywieniowy, w którym głównym źródłem energii jest białko, pozyskiwane z produktów proteinowych. Dieta ta cechuje się zatem wyższą podażą białka, niż tradycyjnie. Przestrzeganie diety bogatobiałkowej może mieć różne stopnie w podejściu do ilości białka w codziennym żywieniu. Niektórzy, przy diecie wysokobiałkowej całkowicie wykluczają produkty, będące źródłem węglowodanów, a niektórzy tylko je ograniczają. Podobnie jest z produktami, które są źródłem tłuszczy. Są osoby, które eliminując węglowodany z diety, swój jadłospis opierają wyłącznie na proteinach i tłuszczach, przy czym to właśnie proteiny odgrywają główną rolę pod względem ilości. Niemniej, tak jak zostało wspomniane na początku, dieta wysokobiałkowa to system żywieniowy, w którym właśnie białko jest głównym spożywanym makroskładnikiem.

Dlaczego właśnie białko, czyli o zaletach diety wysokobiałkowej

Dieta bogatobiałkowa nie bez powodu jest ceniona wśród tych, którzy dążą do utraty zbędnych kilogramów. Z kolei Ci, którzy pozbyli się nadmiaru tkanki tłuszczowej będąc na diecie proteinowej, doskonale wiedzą, że ta dieta działa. To głównie za zasługą białka, które ma ogrom korzyści prozdrowotnych i pozytywnie wpływających na odchudzanie.

Białko jest jednym z makroskładników, wyróżnia się jeszcze węglowodany i tłuszcze. Białko, zwane inaczej proteinami, jest m.in.: głównym składnikiem budulcowym w naszym organizmie, przyczynia się do wytwarzania enzymów w naszym organizmie czy też odpowiada za regenerację komórek. Więcej ciekawych i przydatnych informacji o białku znajdziesz w artykule Białko w diecie, czyli jakie znaczenie mają proteiny?

Powracając jednak do właściwości białka w kontekście odchudzania, należy wspomnieć o jego 3 głównych zaletach.

  1. Białko reguluje poziom cukru we krwi, ograniczając tym samym chęć do podjadania słodyczy i niezdrowych posiłków, typu fast food.
  2. Białko, a dokładnie produkty wysokobiałkowe, cechują się wysokim indeksem sytości. Oznacza to, ze spożywając produkty bogate w proteiny jesteśmy w stanie jeść mniej.
  3. Zwiększona ilość białka powoduje zwiększone zużycie energii, aby strawić pokarm, co przekłada się na zwiększenie deficytu kalorycznego (inaczej ujemny bilans kaloryczny, który oznacza, że spalamy więcej kalorii niż dostarczamy z pożywienia).

Jak skutecznie schudnąć? Białkowa dieta odchudzająca!

Bazując na produktach wysokobiałkowych w codziennym jadłospisie można pozbyć się nadmiaru kilogramów i zbędnej tkanki tłuszczowej. Produkty proteinowe sprawiają, że jesteśmy syci na dłużej, nie mamy chęci na podjadanie, mamy szybszy i uregulowany metabolizm. To wszystko sprawia, że w zdrowy sposób tracimy na wadze.

WAŻNA UWAGA!

Należy jednak pamiętać, że nie wystarczy, aby w diecie znalazły się produkty białkowe. Ważne jest, aby te produkty cechowały się zarówno wysoką ilością białka, jak i były dobre jakościowo. Dodatkowo, dzienny bilans kaloryczny powinien być ujemny, czyli nasz organizm powinien otrzymywać mniej kalorii niż potrzebuje. Warto dołożyć do tego regularną aktywność fizyczną. Oczywiście można schudnąć i bez sportu, jednak ruch poprawia jednocześnie jakość ciała, jak i stan umysłu.

Produkty wysokobiałkowe – zdrowe odżywianie i zbilansowana dieta

Jak już wspomniałam wcześniej, nie wystarczy, aby w diecie wysokobiałkowej było białko. Ważne jest, aby protein było więcej, niż tradycyjnie potrzebuje człowiek oraz aby proteiny te pochodziły z produktów wysokiej jakości, wówczas i białko będzie dobre jakościowo. Poniżej znajduje się lista produktów wysokobiałkowych, na których należy oprzeć swój codzienny jadłospis na diecie bogatobiałkowej:

– mięso z kurczaka

– mięso z indyka

– chude ryby (dorsz, mintaj, morszczuk, sandacz, szczupak, mintaj, tołpyga, amur – te mają do 2% tłuszczu na 100g ryby)

– jajka (To białko jajka jest głównym źródłem protein, jednak od wielkości jajka zależy ile dokładnie tych protein jest. Taka uśredniona ilość to 4g białka w białku jaja i 4g białka w żółtku jaja; dodatkowo 4g tłuszczu w żółtku)

– chudy twaróg

– nabiał (jogurt naturalny, kefir, serek wiejski)

– groch (białko grochu).

Jeśli chodzi o białko grochu, możesz je znaleźć w naszych Proteinowych Pastach Warzywnych: Hummus z czarnuszką i Pasta warzywna z papryką. Pasty proteinowe zostały wzbogacone właśnie w białko grochu i dzięki temu są dobrym, a przy tym wegańskim produktem wysokobiałkowym. Można je jeść do kanapki, jako przekąskę lub dodatek do posiłków. Z kolei dla łakomczuchów słodyczy, możemy polecić Batony proteinowe, które mają aż 35% białka w batonie. feel FIT PROTEIN35% są dostępne w 3 chrupiących smakach – waniliowym, kokosowym, karmelowym.

Źródła:

  1. Article from Healthline: „A High-Protein Diet Plan to Lose Weight and Improve Health”.
  2. Article from Verywellfit: „High-protein diet for weight loss”.
  3. Article from NDTV: ” How high protein diet can help you lose weight, include these high protein foods”.
  4. CORDIS: „Dieta wysokobiałkowa sekretem utraty na wadze”.

 

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *