29-10-2018

Migdały, nerkowce i orzechy włoskie w diecie

Migdały, orzechy nerkowca i orzechy włoskie to 3 najpopularniejsze i najchętniej wybierane rodzaje orzechów. To one również są najczęstszym dodatkiem do codziennych potraw lub spożywane jako przekąska. Dowiedz się, jakie właściwości i zastosowanie mają te orzechy w diecie! Jeśli dotychczas w Twojej diecie brakowało orzechów, upewnisz się, że był to błąd i mamy nadzieję, że to zmienisz. Podpowiemy Ci również, jak w prosty sposób możesz przemycić orzechy do codziennych posiłków.

Migdał – król wszystkich orzechów

Migdały, czyli tak naprawdę nasiona migdałowca pospolitego, są określane jako najbardziej prozdrowotny rodzaj orzechów i nie bez powodu. Porównując je do właściwości innych orzechów, szybko zauważyć można, że to stwierdzenie jest jak najbardziej prawdziwe. Otóż, migdały:

  • w 100g posiadają ok. 50g wysokiej jakości tłuszczu i tym samym gwarantują całkowite uzupełnienie zapotrzebowania na ten makroskładnik;
  • w 100g migdałów jest ponad 20g białka (21-24g); to więcej niż w 100g piersi z kurczaka;
  • skutecznie sprzyjają koncentracji oraz wspierają procesy pamięciowe;
  • regulują pracę serca i zapobiegają zawałom;
  • wspierają pracę układu nerwowego, działając antystresowo i przeciwdepresyjnie (przypominają w tym działanie prawdziwej czekolady);
  • dzięki temu, że zapobiegają niedokrwistości, są polecane osobom, które mają problemy z układem krwionośnym;
  • są cenione podczas zgagi oraz sprawdzają się na mdłości;
  • wzmacniają układ immunologiczny;
  • skutecznie zmniejszają objawy ZNP (Zespół Napięcia Przedmiesiączkowego) u kobiet;
  • wspierają rozwój płodu i w związku z tym są zalecane dla kobiet w ciąży;
  • mają bardzo dużo witamin z grupy B oraz witaminę E, która jest zwana witaminą młodości;
  • posiadają szereg minerałów i mikroskładników: żelazo, miedź, cynk, kwas foliowy, magnez, mangan, potas.

 

Orzechy nerkowca – delikatne, kruche i o słodkim smaku

Orzechy nerkowca, nasiona drzewa Nanercz, są szczególnie doceniane przez osoby, które mają problemy z gryzieniem twardych produktów spożywczych. Otóż nerkowce są zdecydowanie bardziej miękkie niż jakiekolwiek inne orzechy. Ich konsystencja jest delikatna i krucha, a przy tym ma oryginalny i nie do zastąpienia słodki smak. Właśnie ze względu na ten słodki posmak, Polacy chętnie sięgają po nerkowce. Wracając do właściwości i prozdrowotnych zastosowań – orzechy nerkowca:

  • stanowią wartościowe źródło kwasów tłuszczowych jednonienasyconych i wielonienasyconych;
  • wspierają pracę układu krążenia oraz pracę serca, co zawdzięczają obecności kwasu gamma linolenowego;
  • wykazują wysoki wskaźnik substancji przeciwutleniających, co sprawia, że chronią przed wieloma chorobami, a szczególnie są doceniane w profilaktyce antynowotworowej;
  • posiadają solidną porcję białka – 18g białka w 100g orzechów;
  • zawierają witaminy A, D, E, czyli cenne witaminy rozpuszczalne w tłuszczach;
  • zawierają mikroskładniki i minerały: żelazo, fosfor, wapń, miedź, potas;
  • dzięki obecności kwasów tłuszczowych, regulują poziom cholesterolu we krwi;
  • mają zdolność wzmacniania naczyń krwionośnych organizmu dzięki wysokiej zawartości drogocennych minerałów;
  • posiadają dużą ilość przeciwutleniaczy, co sprzyja redukowaniu wolnych rodników;
  • mają pozytywny wpływ na kondycję skóry, włosów i paznokci;
  • wykazują słodki smak i dzięki temu nadają oryginalność potrawom, w których się znajdują.

 

Orzechy włoskie – klasyka gatunku

Orzechy włoskie są również bardzo znane, a tym samym wybierane najczęściej. Wynika to głównie z atrakcyjnej ceny za ten rodzaj orzechów w porównaniu do innych orzechów. Niższa cena nie oznacza jednak, że orzechy włoskie są w jakimś stopniu gorsze, podobnie jak migdały i orzechy nerkowca również niosą szereg prozdrowotnych korzyści dla zdrowia organizmu. Otóż orzechy włoskie:

  • skutecznie wspierają zdrowie i dobrą kondycję włosów, skóry i paznokci;
  • wspierają metabolizm organizmu, a jednocześnie mają zdolność wychwytywania szkodliwych substancji, szczególnie metali ciężkich, które od razu usuwają z organizmu;
  • są źródłem nasyconych (8g / 100g orzechów), jednonienasyconych (12g / 100g orzechów) i wielonienasyconych (46g / 100 g orzechów) kwasów tłuszczowych, które stanowią niezastąpiony element zbilansowanej diety;
  • posiadają witaminę E, dzięki czemu dbają o młodość organizmu;
  • zawierają cenne mikroskładniki i minerały: magnez, fosfor, żelazo;
  • są zalecane dla osób z problemem niedokrwistości oraz anemii, ze względu na wysoką zawartość żelaza;
  • mają zdolność zwiększania przepuszczalności błon komórkowych, dzięki czemu wspierają prace każdej żywej komórki w naszym organizmie;
  • wspierają pracę mózgu i poprawiają zdolności myślenia, kojarzenia faktów oraz pamięci;
  • zjedzone tuż przed snem mogą polepszać sen i sprzyjać regeneracji;
  • zawierają witaminę C i dzięki temu wykazują właściwości przeciwutleniające, czyli antyoksydacyjne;
  • spożywane regularnie, po około 20-30g dziennie (garść orzechów) mają realny wpływ na poprawę funkcjonowania pęcherza żółciowego.

Odpowiedź na pytanie Dlaczego warto jeść orzechy, została już chyba całkowicie wyczerpana ☺ Mamy nadzieję, że nie masz już wątpliwości, aby sięgać po migdały, nerkowce czy orzechy włoskie. Jedyne z czym możesz mieć wątpliwość, to jak je spożywać, do czego dodawać i kiedy jeść.

Orzechy możesz jeść samodzielnie, jako zdrowa przekąska. Świetnie sprawdzą się również, jako dodatek do posiłków, np. posiłków śniadaniowych. Dzięki wysokiej zawartości tłuszczu są doskonałym paliwem energii z samego rana. W artykule Pomysł na śniadanie! Co zjeść na zdrowe i pożywne śniadanie? znajdziesz ciekawy przepis na owsiankę właśnie z orzechami. Dodatkowo proponujemy Ci nasze batoniki z nasionami, owocami i właśnie z orzechami z serii feel FIT RAW & SEEDS ENERGY: batonik z surowymi ziarnami kakao, orzechami nerkowca i czarną porzeczką lub batonik z żurawiną, pestkami dyni i migdałami.

Źródła:

1. Article from Medical New Today: “Nuts strengthen your brain, EEG study shows”. 
2. Article from Joy Bauer: “Nuts and seeds: How food affects healt”.
3. Article from Medical News Today: “The health benefits from almonds.
4. Article from Health Line: “Are cashew good for you?”.
5. Article from NCBI: “Health benefits of nuts consumption”.

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *

704